
Recenzja anglisty
„Przygody Róży i Nick’a” to wyjątkowy spektakl, który od samego początku fascynuje widownie nie tylko intrygującą fabułą, ale także dynamicznymi formami przywitania w różnych językach. Dialogi rozwijają się w sposób płynny, ale również stanowią doskonałą okazję do utrwalenia podstawowych zwrotów, takich jak „It’s my birthday”, „I am 8 years old”, „Please tell me!”. Scenariusz zawiera różne rodzaje pytań, takie jak prośby („Can I help you?”), pytania informacyjne („What are you looking for?”), oraz pytania o potwierdzenie („Do you see bananas?”). To pozwala na praktykę różnych form zapytań i odpowiedzi.
Nie można również zignorować występowania różnorodnych czasów, skupiając się oczywiście na tych najczęściej używanych w języku codziennym m.in. czas teraźniejszy prosty, czyli Present Simple: „This balloon is red.”, „Bananas grow on a banana tree.”, czas teraźniejszy Present Continuous: „Rose and Nick are dancing.”, „Nick is opening the present.” oraz czas przeszły prosty Past Simple: „We found bananas!”, „We needed bananas for the birthday cake.”. Czasowniki frazowe: look for, come on czy come true spójnie uzupełniają strukturę sztuki i pokazują widzom, że nie są takie straszne, a są za to idealnym dopełnieniem dialogu.
Bohaterzy posługują się zaimkami osobowymi, zwłaszcza „I”, „you”, „he”, „she”, „it”, ukazujące ich poprawne użycie. Narrator skłania do refleksji nad znaczeniem nowych terminów, np. zachęcając do myślenia, „What kind of cake is Rose baking? Jak myślicie, jaki tort piecze Róża?”. Aktorzy natomiast poprzez płynną interakcję pomagają zrozumieć sens nowych wyrażeń. To sprzyja aktywnej nauce i praktyce językowej. Znajdziemy w scenariuszu również powtórkę ważnych elementów językowych m.in. kolory (red, yellow, blue, green, orange), kiedy Nick otrzymuje urodzinowe balony czy liczb od 1 do 1000, kiedy wspólnie z aktorami wybieramy z drzewa bananowca owoce.
Natomiast wprowadzenie elementu magii do scenariusza pozwala na zabawę językową związana z zaklęciami i wyrażeniami magicznymi, co dodaje elementu kreatywności i fantazji. Wprowadzenie piosenek, takich jak „The Birthday Song” i „Celebrate”, umożliwia dzieciom nie tylko uczestnictwo w muzyce, ale także zapamiętanie nowych słów i fraz.
Spektakl nie tylko bawi, ale również edukuje, umożliwiając widzom aktywne uczestnictwo w przedstawieniu. „The adventures of Rose and Nick” to z pewnością niezapomniane doświadczenie, które inspiruje do nauki języka angielskiego w sposób twórczy i angażujący.